Free shipping over SEK 2,000 and Fast delivery | Store opening hours: Mon–Fri 11–18, Sat 11–16, Sun 12–16

Shipping policy

Leverans & frakt
Vi försöker alltid att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Har vi varan i lager packas den samma dag som beställning gjordes, och skickas med PostNord närmast kommande dagliga upphämtning. Du kan följa din leverans via en länk i din beställning.

Om du beställer flera produkter försöker vi samleverera dessa i så hög grad som möjligt. Leverans sker med postpaket till köparens närmaste utlämningsställe eller med hemleverans. Vid köp av produkter med olika leveranstid, skickas allting tillsammans vid det senast nämnda leveransdatumet om inte annat är överenskommet. 

Lågvärdesbeställningar skickas per brev och går direkt till den angivna leveransadressen. Skulle en order inte komma fram på grund av att adressen inte varit korrekt angiven, alternativt om namn och relevanta uppgifter inte stått tydligt textade vid brevinkast eller brevlåda, skickas order inte ut på nytt.

I det fall vi får order i retur till följd av något av ovanstående exempel krediteras kostnaden för produkterna, men fraktkostnad debiteras fortsatt. Vid försenad leverans kontaktar vi kunden inom 1–2 arbetsdagar om leveransdatum beräknas att försenas längre än 5 arbetsdagar. 

Leveransalternativ, Sverige
Standardfrakt
Fri frakt vid beställningar över 2000 kronor*. På mindre beställningar tillkommer en fraktavgift beroende på vikt; från 49 kronor. Paket under 20 kg levereras med Postnord till närmsta utlämningsställe. Ange ditt mobilnummer för SMS-avisering för snabbare hantering eller invänta en avi i brevlådan. Paket eller varor över 20 kg eller 150 cm levereras till en PostNord terminal, helgfri vardag 9.00–16.00. (*gäller ej varor över 20kg eller över 120 cm).

Hemleverans 
Vid köp över 2000 kronor ingår fri hemleverans i Göteborgsområdet. Tidsintervallen kan variera beroende på mottagarens adress, men vi kan oftast leverera samma dag. Ni får en avisering via telefon, sms eller e-post angående första möjliga leveranstid. 

Hämta själv i butik
Hämta varorna i vår butik på Kaserntorget 9, 411 18, i Göteborg, måndag-fredag 11.00-18.00 eller lördag 11.00-15.00. Vi kontaktar dig via e-post, SMS eller telefon så snart dina varor finns klara för avhämtning.

Leveranstider
Lagervaror
Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans packas samma dag som beställning och skickas med närmast kommande dagliga upphämtning. Vilket innebär att leveranstiden från oss till dig normalt är 2-4 arbetsdagar. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en längre leveranstid. I sådana fall meddelar vi dig om detta så snart vi behandlat din order. Skulle det finnas speciella skäl för att varan inte levereras i rätt tid är det viktigt att du som kund meddelar oss detta.

Leveranstider inom Sverige: Normalt 1-3 arbetsdagar, 5-7 arbetsdagar från leverantörs lager.
Leveranstider inom Europa: Normalt 7-10 arbetsdagar.
Leveranstider utom EU och Europa: Normalt ca 7-10 dagar beroende på land och tulldeklarering. 

Beställningsvaror
Alla varor som inte finns tillgängliga på vårt lager räknas som beställningsvaror. Leveranstider beror på tillgången på varan hos leverantör. Normalt har vi en beställningsvara hemma inom 7 arbetsdagar. 

Order med varor med olika leveranstid
Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma order skickas alla varor i en sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans vänligen kontakta order@mug.se. Extra avgift kan tillkomma.

Fraktkostnader 
Priserna avser per order, oavsett hur många produkter man beställer: 
Inom Sverige: Beroende på vikt och storlek från 49 kronor.
Din exakta leveranskostnad beräknas i kassan vid checkout.

Vid ovanligt stora leveranser kan frakt och försäkringspriset ändras. Vi förbehåller oss rätten att lägga på frakt på de som beställt för hämtning i butik men av olika skäl ändå skall ha det levererat.

Retur
Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distanshandelslagen som innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du har tagit emot eller hämtat ut produkten. Vid retur ska varan vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i originalemballage, förseglade varor – till exempel programvara - får ej vara brutna. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att en eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Musik Utan Gränser HB är inte ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför er retur väl emballerat. Vid köp av en vara som ej finns på lager, är specialtillverkad/beställd eller på annat sätt anpassad för dig gäller inte ångerrätten. 

Så här gör du en retur:

Fyll i bifogad returblankett. Var noga med att uppgifter är korrekta och tydliga. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig. Glöm inte bifoga returblanketten i paketet. 

Returnera varan till Musik Utan Gränser med hjälp av den returfraktsedel ni fått skickad till er. När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund alltid för returfrakten. Returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar. Returer sker vanligtvis på samma sätt som varan transporteras till er. Undantag kan ske om ni önskar att returnera enbart en del av er beställning. OBS! Ångerrätt gäller ej företagskunder.

Reklamation 
Du har rätt att reklamera en produkt om det kan antas vara ett tillverkningsfel på varan. Kontakta oss på order@mug.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan tillsammans med ditt ordernummer. Vi byter i första hand ut varan mot en ny. Är varan slut i lager återbetalar vi er för produkten.

Transportskada
Viktigt! Undersök fraktemballaget innan du löser ut paketet. Om ditt paket är skadat så skall du ej lösa ut det, utan be utlämningsstället att fylla i reklamation och återsända det till oss. Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot din leverans. Om du vid mottagandet av din vara upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad måste detta anges vid uthämtandet av paket eller alternativt på chaufförens fraktsedel vid leverans. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras måste skadorna ha noterats på din fraktsedel ifrån fraktbolaget i samband med kvittens, be chauffören notera skadan och signera. Om transporten lämnas ut utan påskrift, med fullmakt, kan transporten inte reklameras. Följes ej transportbolagets föreskrifter för transportansvar så kan reklamation av fraktskada inte godkännas. 

Om du upptäcker att varan är skadad efter du hämtat ut paketet och öppnat emballage/förpackning, så behöver du meddela oss på info@mug.se inom 1-3 dagar. För att vi tillsammans skall kunna reklamera skadan gentemot transportören behöver vi anmäla transportskadan till denne inom dessa 1-3 dagar, så det är viktigt att du anmäler skadan inom denna tid. Behåll varan hos dig och returnera inte till oss. Vår transportleverantörs rutiner är att varan, i väntan på utredning, inte får skickas tillbaka till butiken om varan blivit skadad. Bifoga i ditt mail till info@mug.se tydliga bilder på skadan och eventuellt skadat emballage och uppge i mail ditt ordernummer. Innehållet och originalemballaget sparas i ursprungligt skick, så att vi vid behov kan besiktiga den. Tänk på att adresskortet ska sitta kvar. Den skadade försändelsen får varken användas, repareras, returneras eller kasseras.

Returer/Ångerrätt 
Enligt lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har kunden 14 dagars ångerfrist från den dag han/hon tar emot varorna. Kunden skall kontakta kundservice, order@mug.se om han/hon vill returnera varorna. Varorna skall returneras oanvända och i originalförpackning med faktura eller följesedel. Vid köp av begagnad vara skall den vara i samma skick som när den skickades från Musik Utan Gränser HB. Kunden belastas med en returfrakt och administrativa omkostnader för en retur om den hanteras via Musik Utan Gränser HB. Musik Utan Gränser HB förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera de saknade delarna. Musik Utan Gränser HB kommer ej att lösa ut paket mot postförskott.

Order lagd från 25:e oktober till och med 24:e december har förlängd ångerrätt/öppet köp till och med 9:e Januari. Samma villkor som för den normala ångerrätten gäller i övrigt.

Outlösta paket 
Paket som inte hämtats ut senast två veckor efter leveransavisering debiteras med fraktkostnad, returfrakt samt hanteringskostnader. Vid skrymmande post tas även en extra avgift ut enligt gällande frakttabell. Önskar kund att paketet åter skickas ut debiteras ytterligare en fraktavgift. 

Tullavgifter 
Vid leveranser utanför Sverige ansvarar kunden själv för tullavgifter med mera. Skulle det uppstå leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Musik Utan Gränser HB förbehåller sig rätten att meddela kunden om en vara inte kan levereras eller är försenad på grund av överbelastning på orderingång och förbehåller sig rätten att friskriva sig från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. 

Transportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Musik Utan Gränser HB på väg till kund är Musik Utan Gränser HB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Packa noga och använd originalförpackningen eller likvärdig. När det gäller produkter av större värde rekommenderar vi att godset försäkras. Undersök fraktemballaget innan du löser ut paketet. Om paketet är skadat så skall du ej lösa ut det utan be utlämningsstället att fylla i reklamation och återsända det till oss. Om du upptäcker att varan är skadad efter du hämtat ut paketet så får kund inte på eget bevåg returnera vara till oss. Postens rutiner är att varan, i väntan på utredning, inte får skickas tillbaka till butiken om varan blivit skadad. Allt fraktemballage ska dessutom sparas och dokumenteras. Reklamation av frakt ska göras inom 3 arbetsdagar. Vi skickar nya varor i väntan på reklamationsutredning. Följes ej våra föreskrifter för transportansvar så kan reklamation av fraktskada inte godkännas.